Közlekedés
Kerékpár
Amint már korábban említettem, kevesebb kerékpárost látni a városban, viszont rengetegen elektromos robogókkal közlekednek. A főutak mellett széles kerékpárutak vezetnek, ahol gyakorlatilag velük harcolunk a fennmaradásért. Előfordult már, hogy mentem jobb oldalon, egy ilyen robogó meg szembejött velem, és azt játszottuk, ki az erősebb. A jobb és bal oldali közlekedés tehát itt nem nyer értelmet. A taxisok is szívesen használják ezeket az utakat.
A képekről lemaradt az állandó dudaszó - képzeljétek oda! :)
(Kerékpárút)
(Zöld van)
(Zöld van 2.)
A városban több ponton láttunk már kerékpárkölcsönző állomásokat, amelyek nagyon praktikusan működnek: kártyaleolvasással lehet elvenni a bringát, majd visszarakni.
(Városi kerékpárok)
Busz
Legelőször azt hittük, hogy buszozni nem fogunk, mert ugye, nem tudjuk elolvasni a megállók nevét. De a térkép segítségével az utak jól nyomon követhetőek, szerencsére a buszútvonalak is fel vannak rajta tüntetve. Az is nagyon előnyös, hogy a buszvonalak több ponton találkoznak, így átszállásokkal is hatékonyan tudunk közlekedni, és a járatok is sűrűek. Buszjegy nincs, hanem felszálláskor kell bedobni a sofőr mellett elhelyezett ládába az út árát, amely mindössze 1 yuan. Így még 100 Ft-unkba sem kerül egy jó nagy kört tenni a városban, ami két átszállás és úgy három órányi utazás. (Itt normális dolog, hogy egy órát buszozol A-ból B-be és még nagyon a város közepén vagy – nem tudom megmondani, mennyit láttam már a városból, mert el sem tudom képzelni, hogy mekkora; majdnem 7 millióan lakják!)
Ami a buszokat illeti, nincs csuklós busz, hanem csak kétajtósak, amik légkondicionáltak és 23-31 ülőhelyesek. A sofőr kamerán látja, ki akar leszállni, így jelezni sem kell. Alapfelszereltség a sötétítőfüggöny, a szemetes kuka, és már láttunk olyat is, ami fel volt díszítve selyemvirágokkal és lampionokkal, és ivóvíz is volt rajta (női sofőrje volt :))
(Impozáns buszvégállomás)
(Ilyen szép színesek a városi buszok)
Más tömegközlekedési eszköz nincs a városban, de épül a metró.
Taxi
Népszerű, és alapvetően nem drága. Rengeteg taxis dolgozik a városban, így bárhol megállunk, biztos sikerül leinteni. Eddig ahányszor használtuk, mindig volt kínai kísérőnk. Érdekes – és hasznos tudni -, hogy a tarifa mindig több 2 yuannal. Tehát, amit a taxióra kiír, ahhoz hozzá kell adni még kettőt. De hogy miért pontosan, arról az a sejtésünk, hogy valamilyen alapdíj lehet. Azonban a sofőrök – ha messzebbre kell menni – nem mindig készségesek. Kínai kísérőinket is több alkalommal lerázták, mert a taxis egyszerűen nem tudta hol van a hely, vagy csak nem volt kedve arra menni.
Eddig két – három különböző taxi cég tűnt fel. A legtöbb autót egy leharcoltabb állapotú, zöld – sárga színű Volkswagen flottából láttuk. Ezekben az utasteret rács választja el, lehet bennük dohányozni, és találkoztunk már olyan sofőrrel is, aki csak úgy mezítlábasan, strandnadrágban vezetett. :)
A taxik mellett léteznek privát autók, akik csak úgy felajánlják, hogy elvisznek pénzért bárhová. Amikor kiszúrnak valakit, aki taxit próbál leinteni, akkor tűnnek fel.
Hasonlóan privát lehet az a kis, három kerekű járgány, amit én elektromos riksának hívok. A sofőr mögött két ülése (karfás) van, és napteteje. Roggeval utaztam ilyenen (5 yuanért), és nagyon érdekes, szűk utcácskákon mentünk keresztül.
A szűk utcácskák és a főutak között sok a különbség, és nem csak az utak állapotában. Az előbbiekre ugye, turista kevéssé téved, ha mégis, akkor nem árt, ha eszünkbe jut, hogy bizony Kínában vagyunk. Így felkészülhetünk olyan kellemetlen meglepetésekre, mint például élő teknősök agyonütése. :(
Ezek az utcácskák sűrűbben árasztják az intenzív szagokat, az ismeretlen ételeket, a piszkot (alapvetően sokat szemetelnek, de talán csak a fő utakat takarítják) - mindezek ellenére sajátos, magával ragadó hangulatuk van.
(A "riksából" fényképeztem)
Utolsó kommentek